„PRZYJAZNA SZKOŁA”
Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
„Przyjaznaszkoła” w latach 2025-2027
Grupa docelowa:
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzyspełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieżyz doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę wpolskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice zUkrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie,a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę,umiejętności i kompetencje.
Zakres wsparcia:
„Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8austawy Prawo oświatowe. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji iintegracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów,funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szansedukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
„Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia narzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:
- wsparcie dla uczniów – konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna,
doradztwo zawodowe,
- wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lubuchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu
ich umiejętności wychowawczych,
- wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,dydaktycznych i opiekuńczych.
„Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencjizawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:
- wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
- pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie
z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
- wspierania włączenia uczniów i uczennic,
- wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.